MASAŻE LECZNICZE

TERAPIA NDT BOBATH >>
STYMULACJA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU RUCHOWEGO >>
OPIS ROZWOJU DZIECKA W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA >>
INSTRUKTAŻ PIELĘGNACYJNY NIEMOWLĘCIA (HANDLING)>>  

TERAPIA NDT BOBATH

Terapia wcześniaków i niemowląt z zaburzeniami wieku rozwojowego (asymetria, opóźnienie psychoruchowe), problemami neurologicznymi, ortopedycznymi oraz genetycznymi.

Prowadzimy terapię metodą opracowaną przez neurofizjologa Karela i terapeutkę Bertę Bobathów, która opiera się na indywidualnym procesie usprawnienia dziecka, zgodnie z naturalnym rozwojem ruchowym człowieka.

Główne zasady metody NDT Bobath:

  • Hamowanie odruchów patologicznych – normalizacja napięcia mięśniowego.
  • Dążenie do osiągnięcia prawidłowych ruchów poprzez przemieszczenie w przestrzeni punktów kluczowych: głowy, obręczy barkowej, obręczy miedniczej – aby wykształcić prawidłowe reakcje prostowania i równowagi.
  • Wypracowanie umiejętności samodzielnego przechodzenia z jednej pozycji do drugiej.
  • Ruchy terapeuty są prowadzone wolno i dostosowane do potrzeb dziecka – tak, aby dziecko miało szansę włączenia się do pracy.

STYMULACJA PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU RUCHOWEGO

Pierwszy rok życia dziecka to okres najbardziej dynamicznego rozwoju i ma on przemożny wpływ na całe życie człowieka.

Umiejętności motoryczne są ściśle sprzężone z rozwojem emocjonalnym i umysłowym a także z kształtowaniem mowy, dlatego ten – najwcześniejszy etap rozwoju dziecka nazywamy rozwojem psychoruchowym.

Ten burzliwy okres szybko następujących zmian wzbudza u rodziców ogromne emocje – z radością witają każdą nową umiejętność swoich pociech i często odczuwają niepokój o ich prawidłowy rozwój. Przebiega on u dzieci bardzo indywidualnie, ale zwykle odbywa się zgodnie z pewnym schematem. Prawidłowa lokomocja sprawia maluchowi dużo radości oraz umożliwia rozwój funkcji poznawczych.

Dlatego warto obserwować jak i w jaki sposób dziecko zdobywa umiejętności kontroli głowy, obracania się na boki, poruszania w przestrzeni w tył i w przód, samodzielnego siadania, raczkowania i w końcu chodzenia.

Bardzo ważna jest również regularna i częsta kontrola rozwoju dziecka, umożliwia bowiem wczesne wykrycie ewentualnych zaburzeń.

OPIS ROZWOJU DZIECKA W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA

W 1-szym miesiącu Twoje dziecko:

  • dłonie trzyma głównie zaciśnięte – rozluźniają się tylko podczas snu
  • w pozycji leżącej na plecach układa głowę na boku
  • w pozycji leżącej na brzuchu opiera główkę na policzku oraz przenosi ją z jednej strony na drugą
  • reaguje na dźwięk
  • patrzy na twarze

W 2-gim miesiącu Twoje dziecko:

  • w pozycji leżącej na brzuchu potrafi zachować stabilność (nie przekręca się na boki)
  • potrafi unieść głowę – zarówno unoszenie głowy jak i jej utrzymanie mogą nadal być niesymetryczne
  • wkłada obie rączki do buzi, potrafi łączyć je razem
  • wydaje pierwsze dźwięki

W 3-cim miesiącu Twoje dziecko:

  • utrzymuje główkę symetrycznie
  • łączy rączki coraz bardziej wyprostowane w łokciach
  • na brzuchu podpiera się na przedramionach, utrzymuje łokcie w linii barków, uwidacznia się szyja (wydłuża),
  • uśmiecha się

W 4-tym miesiącu Twoje dziecko:

  • w pozycji leżącej na plecach dotyka nóg – od kolan w kierunku stóp
  • łapie zabawki dwiema rączkami
  • obraca się na boki
  • w pozycji leżącej na brzuchu wyciąga rączki do zabawki
  • śmieje się i gaworzy

W 5-tym i 6-tym miesiącu Twoje dziecko:

  • bawi się stopami i wkłada je do buzi (ssanie stópek stymuluje receptory dotykowe w stopach, co jest ważne w przyszłej nauce chodzenia)
  • potrafi bez problemu zmieniać pozycję z leżenia na plecach – na brzuch
    i odwrotnie
  • w pozycji leżącej na brzuchu podpiera się na dłoniach, pełza okrężnie lub do tyłu

W 7-mym i 8-mym miesiącu Twoje dziecko:

  • niechętnie leży na plecach
  • zaczyna pełzać do przodu, naprzemiennie odpychając się nogami
  • pod koniec 8 miesiąca przyjmuje pozycję czworaczą, buja się

W 9-tym i 10-tym miesiącu Twoje dziecko:

  • raczkuje
  • siada samodzielne z leżenia na brzuchu
  • potrafi przyjąć stabilną i bezpieczną pozycję siedzącą
  • stosuje tzw. „chwyt pęsetowy”
  • naśladuje gest „pa, pa”

W 11-tym i 12-tym miesiącu Twoje dziecko:

  • wstaje i chodzi przy meblach (do boku)
  • stoi bez podparcia i niedługo później próbuje stawiać pierwsze samodzielne kroki

Uwaga: nie należy przyspieszać chodzenia chodzikami, pchaczami czy nawet prowadzeniem za ręce. Dziecko ma czas nauczyć się chodzić samodzielnie

do 18 miesiąca życia!

  • rozumie znaczenie słów „tak” i „nie”
  • komunikuje się – używa pierwszych dwusylabowych zwrotów

INSTRUKTAŻ PIELĘGNACYJNY NIEMOWLĘCIA (HANDLING)

Podczas czynności pielęgnacyjnych dziecko już od pierwszych dni życia uczy się prawidłowych schematów ruchowych, od których zależą jego późniejsze umiejętności motoryczne.

Odpowiedni zasób wiedzy dotyczący rozwoju dziecka miesiąc po miesiącu pozwala rodzicom na bieżąco oceniać postępy swoich pociech i odpowiednio wcześnie dostrzec ewentualne zaburzenia rozwojowe.

W naszej Poradni pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty dowiecie się Państwo jak prawidłowo i bezpiecznie:

  • podnosić dziecko
  • obracać na brzuszek
  • ubierać
  • układać do spania

Należy pamiętać, że każda czynność – noszenie, podnoszenie czy odkładanie dziecka powinna przebiegać w taki sposób, aby zapewniała mu komfort i poczucie bezpieczeństwa. Dzięki fachowym wskazówkom fizjoterapeuty rodzic zyskuje pewność, że wykonuje je w sposób bezpieczny i zapewnia swojemu maluchowi szeroko pojęte możliwości prawidłowego rozwoju

REHABILITACJĘ PROWADZI

GRAŻYNA KOBER mgr specjalista rehabilitacji ruchowej

UMÓW WIZYTĘ: 22 182 31 30

Wszystkie prawa zastrzeżone dla SGPZOZ W BŁONIU © 2024

Wdrożenie sprawdzNas.pl